Návštěvní kniha

Návštěvní kniha


1517 25. 06. 2015, 23:40 Ing. Jiří Skácel

Milá paní Aleno,
je to již delší dobu, co jsem navštívil Vaše stránky a napsal krátký příspěvek. Netušil jsem, že o aviakatastrofě u Jevíčka je tak málo vyjdření, že letadlo, ztroskotavší nad Smolenskou přehradou letělo ze směru SZ. Pokud si ale pamatuji, jedna z nejtěžších kompaktních částí letadla se zaryla do země pod borovici spíše z jihozápadní strany, tedy nejméně o 90° proti směru hodinových ručiček v porovnání s náčrtky v knize pana ing. Zezuly, jenž tuto katastrofu popisuje. Tuto skutečnost potvrzovalo i konstatování mého otce, jenž hledě na vyvrácené stromy řekl, že jsme měli z pekla štěstí, protože nás letadlo přelétlo jen o 200 metrů. Kromě toho ve všech protokolech se píše, že letadlo spadlo do vrostlého lesa pod úhlem cca 7O° ale již ne že ze strany mlází, t.j. pruhu mladého lesa kde kromě smrčků měly místo i listnaté keře,
hraničícího se vrostlým lesem.
Přeji hezký den.

---

12.7.2015, 23:30 Alena

Děkuji za informace. Až bude chvilka času, doplním článek.

699 17. 11. 2010, 23:49 Ing. Jiří Skácel

Zdravím vás a přeji mnoho úspěchů.
Na vaše stránky jsem se dostal přes letecké katastrofy a to rovnou ke svému rodišti - Smolenské přehradě, neb ten domek hrázného u přehrady, je můj rodný dům. K té letecké katastrofě nad přehradou došlo někdy kolem půlnoci a bylo to za dosti silné bouře. Přes to, že vzdušná vzdálenost od místa pádu k domku je poměrně malá, hluk výbuchu v té bouřkové vřavě zanikl. Tehdy letěla letadla dvě. Byla to vojenská letadla a většina členů posádek byli letci, kteří se po válce vrátili z Anglie. Mělo se jednat o hlídkový let, při němž se dostaly oba stroje do bouře a s největší pravděpodobností o sebe zavadily. Výsledek byl, že jeden stroj ukončil let cca 300 m vzdušnou čarou severně od našeho domu na rozhraní řídkého borového a hustého smrkového lesa. Druhý stroj "zaparkoval" v obilném lánu asi 1km severně od návsi Jaroměřic a asi 4,5 km SVV od místa pádu prvního stroje. Jestliže v druhém případě se daly posbírat ostatky jednotlivců, v případě pádu letadla nad přehradou se to podařilo pouze částečně u dvou letců. Výbuch, jenž patrně po pádu následoval, musel být hrozný. Díky dešti ale k požáru lesa nedošlo. Motor letadla byl zaryt pod kořeny silné borovice a to byla také jediná zachovalá část z letadla, kromě kusu křídla, jež se nacházelo asi 50 m od místa, kde byl motor. Jako dítě školou povinné jsem si při cestě ze školy domů udělal menší zacházku a šel se podívat na místo dopadu, kde již pracovali letečtí inspektoři a další, snažící se posbírat a zadokumentovat vše, co se zadokumentovat dalo. Ještě dlouho poté k místu tragedie přijížděli rodiče i sourozenci zahynulých letců poklonit se jejich památce. Větší část většiny z nich splynula s místem, kde zahynuli a pozůstalí si toho byli velmi dobře vědomi. Není to tak dávno, snad 8 roků, co matka jednoho z nich, občanka Vracova, zemřela domově důchodců. Autorem hlavy krista s trnovou korunou je jevíčský občan, akademický malíř a sochař,pan Makovička.